Posted on

Biodiverzitás puzzle

Május 22-én van a biodiverzitás – a fajok sokszínűségének – világnapja. Azon kívül, hogy egy új szót megtanítunk a gyerekeknek, érdemes ezzel a témával mélyebben is foglalkozni, mondjuk egy iskolai foglalkozás keretében (vagy akár otthon is, ha el tudjuk rángatni a gyerekeket a Minecraft elől…).Ugye nem is kell magyarázni – vagy ha igen, akkor most megteszem – hogy a fajok sokszínűsége az egész ökológiai rendszer szempontjából mennyire fontos. Bár azt hihetnénk, hogy valami kis Andok-beli patakocska mélyén éldegélő vak kétéltű, vagy valami kicsiny bogárka nem igazán lényeges- eddig se tudtunk róla, ha kihalna se érdekelne senkit… – ez nem így van. Földünk élővilága egy hatalmas nagy rendszer, aminek minden apró építőköve is számít. Erre nagyon jó példa, ha elmagyarázzuk a méhecskék példáját –  tegyük fel valamilyen betegség miatt, vagy mert nincs élőhelyük, kipusztulnak a méhek, azt nemcsak a méhészek fogják megérezni, hanem iszonyatos nagy károk okozója lehet: nem porozzák be a növényeket, stb. stb.

Ha már túljutottunk a pedagógiai kiselőadáson és éppen mindenki elkezd ásítozni – vagy otthon a beste kölke erősen sandítgat a számítógép irányába – akkor gyorsan dobjuk fel a hangulatot a puzzle-játékkal.

Lényege, hogy a puzzle egyes elemeire – minden gyerek kap egy elemet, ha több gyerek van, akkor több puzzle-t csinálunk – minden gyerek rajzoljon 1-1 állatot a környezetében. Az alsó sorba tengeri állatokat, a középsőbe szárazföldieket, a felsőbe levegőben, magasan vagy lombkoronában levő állatokat. Végül össze kell állítani a puzzle-t. Érdemes egy vastag papírra előre kinyomtatni egy oldalt, ezt felvagdosni és utána azt sokáig lehet sablonnak használni. Ha tehetjük, A3-as papírra nyomtassuk ki, így sokkal nagyobb képet tudunk összerakni. Ha otthon csináljuk, akkor persze beszállhat minden családtag, és többet is rajzolhat minden résztvevő.

Tehát így kell elkészíteni a biodiverzitás puzzle-t:

  1. Katt a kis képre, és töltsd le a sablont.

 

 

 

 

 

 

2. Nyomtasd ki két példányban: egyet vastag papírra, ebből tudod kivágni a puzzle sablonokat – ezeket később még lehet használni. A másikat vékony papírra nyomtasd, ezen a lapon fogjuk összeállítani a puzzle-t.

 

3. Vágd ki a vastag papírból a puzzle-kat.

 

4. Minden gyerek kapjon egy papírt (3-4 részre felvágott papírokat használjunk, így nem pazarolunk el annyit) és egy sablont. Megbeszélhetjük előre, hogy ki akar tengeri, szárazföldi vagy levegőben levő állatot rajzolni, mert ezek szerint kell kiosztani a sablonokat (a sablonokon jelezhetjük is, hogy tudjuk, melyik melyik. A tengeriekre írjunk T-t, a szárazföldiekre SZ-et, a levegősökre mondjuk egy L-t… 🙂 Az alsó 4 puzzle a tengeri, a középső 4 a szárazföldi, a felső 4 a levegő vagy lombkorona.)

A papírján mindenki rajzolja körbe a sablont (figyeljünk arra, hogy ne fejjel lefelé rajzolja – lehet nézni az eredeti lapon, hogy hogy áll a puzzle formája) és rajzolja bele az állatát a környezetében. (én egy papírra rajzoltam, lévén hogy egyedül voltam…)

 

5. Szépen színezzék ki a rajzot. Körbe is lehet húzni a körvonalakat fekete tűfilccel. Én is szerettem volna, csak nem volt éppen kéznél. (a barna ceruzáért is fel kellett forgassak mindent…)

 

6. Vágják ki a kis puzzle darabjukat. Figyeljünk a pontos vágásra, hogy össze lehessen majd a végén illeszteni a képet.

 

7. Ha mindenki megvan a maga darabjával, akkor a vékony papírra kinyomtatott sablonra ragasszuk fel a kis képeket. Bátrabbak sablon nélkül is csinálhatják, de a sablon segít a puzzle kirakásában. Mivel éppen egyedül voltam, én csak 3 állatot rajzoltam meg, de elképzelhető, hogy milyen jól fog kinézni végül, ha mindenki megrajzolja a saját kis állatát… 🙂

 

8. Végül vágjuk le az összerakási útmutatót a kép tetejéről, és színezzük ki a feliratot. És máris mehet ki az osztályterem – vagy a gyerekszoba – falára a gyerekek legújabb szuper alkotása! 🙂

Utólag is elnézést a képek ratyi minőségéért, de sajnos most csak egy nagyon régi telóval tudtam fotózni…